Hospodárska korešpondencia. Prežitok? Že písať emaily vie predsa každý? Dajte si pozor, aby ste v práci nič nepodcenili.
Zvládnuť základy hospodárskej či obchodnej korešpondencie a napísať úhľadný a bezchybný list (čítaj email) je v dnešnej dobe polovica úspechu. Vedieť správne naformulovať vaše myšlienky a požiadavky a dodať im správnu formu totiž neukazuje iba vašu profesionalitu, ale pre druhú stranu je znakom aj o vašej serióznosti.
Ako napísať list, žiadosť, reklamáciu alebo sťažnosť? Úradné či obchodné listy píšeme podľa určitých pravidiel a majú predpísanú úpravu. U nás upravuje písanie písomností Slovenská technická norma STN 01 6910 a s ňou súvisiace normy. Každý obchodný list by mal obsahovať nasledovné náležitosti:
Záhlavie – po správnosti ho umiestňujeme 27 mm od horného okraja papiera. Súčasťou záhlavia je adresové pole odosielateľa. V prípade fyzickej osoby uveďte vaše meno, priezvisko a úplnú adresu. Právnická osoba uvedie názov spoločnosti, sídlo firmy a logo.
Adresa príjemcu – v obchodnom liste ju píšeme vpravo do predtlačeného poľa. Ak predtlačené pole nemáme, začneme od ľavého okraja ako text.
Oslovenie alebo doručovacie údaje – ak budete daný obchodný alebo úradný list posielať doporučene alebo prioritne, je potrebné uviesť túto informáciu nad adresu príjemcu.
Oslovenie v prípade súkromného listu patrí na rovnaké miesto.
Správne napísané adresy vyzerajú približne takto:
Odvolávacie údaje – uveďte napríklad číslo listu, na ktorý reagujete (napríklad objednávka č. 26/2014) alebo podacie číslo.
Vec – heslovité vyjadrenie obsahu sa začína písať od ľavej strany veľkým začiatočným písmenom a neukončuje sa bodkou. Názov obsahu sa zvýrazňuje podčiarknutím, tučným písmom alebo ich kombináciou.
Oslovenie – patrí k profesijnej etikete. Začína sa od ľavého okraja a píšeme za ním čiarku, za ktorou nasleduje po vynechaní jedného riadka text listu začínajúci sa malým písmenom (pozor na automatické veľké písmená vo Worde).
Text listu – je jadrom celého listu, preto si na ňom dajte špeciálne záležať. Deľte text na odseky prázdnym riadkom. Dôležité časti listu môžete zvýrazniť tučným písmom alebo centrovaním.
Podpis – patrí na pravú stranu listu a umiestňujeme ho spravidla 2 – 3 riadky pod text listu.
Ak chcete ovládať hospodársku korešpondenciu, mali by ste sa zamerať aj na:
- pravidlá písania a úpravy písomností podľa normy (STN 01 6910),
- interpunkčné znamienka a členenie textu,
- skratky, značky, písanie číslic, číslovanie,
- vec, oslovenie a text obchodného listu, pozdrav, pečiatka, podpis, prílohy.
Základné pravidlá normovaného listu:
Kompletné pravidlá – Slovenská technická norma:
Vzor žiadosti:
Vzor reklamácie:
Шукаєш репетиторів? Знайди потрібного репетитора поблизу або онлайн.
Ми отримуємо доступ до інформації, що зберігається на вашому пристрої, щоб забезпечити належну роботу цього веб-сайту. Це, наприклад, файли cookie або локальний кеш браузера. Ми використовуємо її для зберігання даних, необхідних для функціонування веб-сайту, даних, що використовуються в аналітичних цілях, або даних, що зберігаються третіми сторонами.
Якщо ця інформація необхідна для роботи цього веб-сайту, ми зберігаємо її автоматично. Для всього іншого нам потрібна ваша згода, яку ви можете надати нижче. Ваша згода дійсна протягом 12 місяців. Якщо ви відмовитеся, ми знову попросимо вас дати згоду через 6 місяців, але ви можете змінити свою думку в будь-який час. Для отримання додаткової інформації, будь ласка, ознайомтеся з нашим регламентом GDPR та Умовами Використання.