Hospodárska korešpondencia. Prežitok? Že písať emaily vie predsa každý? Dajte si pozor, aby ste v práci nič nepodcenili.
Zvládnuť základy hospodárskej či obchodnej korešpondencie a napísať úhľadný a bezchybný list (čítaj email) je v dnešnej dobe polovica úspechu. Vedieť správne naformulovať vaše myšlienky a požiadavky a dodať im správnu formu totiž neukazuje iba vašu profesionalitu, ale pre druhú stranu je znakom aj o vašej serióznosti.
Ako napísať list, žiadosť, reklamáciu alebo sťažnosť? Úradné či obchodné listy píšeme podľa určitých pravidiel a majú predpísanú úpravu. U nás upravuje písanie písomností Slovenská technická norma STN 01 6910 a s ňou súvisiace normy. Každý obchodný list by mal obsahovať nasledovné náležitosti:
Záhlavie – po správnosti ho umiestňujeme 27 mm od horného okraja papiera. Súčasťou záhlavia je adresové pole odosielateľa. V prípade fyzickej osoby uveďte vaše meno, priezvisko a úplnú adresu. Právnická osoba uvedie názov spoločnosti, sídlo firmy a logo.
Adresa príjemcu – v obchodnom liste ju píšeme vpravo do predtlačeného poľa. Ak predtlačené pole nemáme, začneme od ľavého okraja ako text.
Oslovenie alebo doručovacie údaje – ak budete daný obchodný alebo úradný list posielať doporučene alebo prioritne, je potrebné uviesť túto informáciu nad adresu príjemcu.
Oslovenie v prípade súkromného listu patrí na rovnaké miesto.
Správne napísané adresy vyzerajú približne takto:
Odvolávacie údaje – uveďte napríklad číslo listu, na ktorý reagujete (napríklad objednávka č. 26/2014) alebo podacie číslo.
Vec – heslovité vyjadrenie obsahu sa začína písať od ľavej strany veľkým začiatočným písmenom a neukončuje sa bodkou. Názov obsahu sa zvýrazňuje podčiarknutím, tučným písmom alebo ich kombináciou.
Oslovenie – patrí k profesijnej etikete. Začína sa od ľavého okraja a píšeme za ním čiarku, za ktorou nasleduje po vynechaní jedného riadka text listu začínajúci sa malým písmenom (pozor na automatické veľké písmená vo Worde).
Text listu – je jadrom celého listu, preto si na ňom dajte špeciálne záležať. Deľte text na odseky prázdnym riadkom. Dôležité časti listu môžete zvýrazniť tučným písmom alebo centrovaním.
Podpis – patrí na pravú stranu listu a umiestňujeme ho spravidla 2 – 3 riadky pod text listu.
Ak chcete ovládať hospodársku korešpondenciu, mali by ste sa zamerať aj na:
- pravidlá písania a úpravy písomností podľa normy (STN 01 6910),
- interpunkčné znamienka a členenie textu,
- skratky, značky, písanie číslic, číslovanie,
- vec, oslovenie a text obchodného listu, pozdrav, pečiatka, podpis, prílohy.
Základné pravidlá normovaného listu:
Kompletné pravidlá – Slovenská technická norma:
Vzor žiadosti:
Vzor reklamácie:
Are you looking for tutoring? Find the right tutor for online or in-person tutoring near you.
We access the information stored on your device for this website to function properly. This includes, for example, cookies or local browser cache. We use this to store the data necessary for the functioning of the website, data used for analytical purposes, or data stored by third parties.
If this information is essential for the operation of this website, we store it automatically. For everything else, we need your consent, which you can choose to give below. Your consent is valid for 12 months. Should you refuse, we will ask you for consent again in 6 months, but you are free to change your mind at any time. For more information, please see our GDPR and Terms of Use.